Nyheder

Nyt frivilligt kodeks for markedsføring af fødevarer over for børn

Skrevet af:

En række danske brancheorganisationer har med ikrafttræden den 1. januar 2008 vedtaget et frivilligt kodeks for markedsføring af fødevarer over for børn.

Ifølge kodekset må der i Danmark fra 1. januar 2008 ikke længere reklameres for usunde fødevarer over for børn under 13 år. Usunde fødevarer defineres som fødevarer, der har et højt indhold af sukker, fedt eller salt.

Der er tilsyneladende ikke, som det ellers ofte ses ved øvrige kodekser, tale om noget tilsyn med at kodekset bliver overholdt, ligesom der heller ikke er nogen sanktioner knyttet til overtrædelse af kodekset. Der ses heller ikke at være oplysninger om et sted hvortil man kan klage over overtrædelser.

Interesserede kan læse mere om kodekset og organisationerne bag på www.kodeksforfoedevarereklamer.di.dk/.

Mediesekretariatet har i øvrigt for kort tid siden offentliggjort en rapport om børn og tv-reklamer. Rapporten, der opererer med en lidt anden aldersgrænse (11-12 år) end kodekset, viser bl.a., at børn ser ca. 10 reklamer i tv hver dag. Læs rapporten på Mediesekretariatets hjemmeside.

0
  Relaterede indlæg
  • No related posts found.